'BBB (Boer Burger Belangen) blijft zich verzetten tegen het ingediende amendement in kader van het stikstofdecreet'
'BBB kan niet begrijpen waarom de 3 indienende meerderheidspartijen N-VA (Zuhal Demir), cd&v (Jo Brouns) en Open VLD (Gwendolyn Rutten) de landbouw de rug toekeren door zich halsstarrig aan een onreëel stikstofverhaal te klampen dat geen oplossing zal vormen om het doel van het akkoord ooit te bereiken', zegt Filip Boone, voorzitter ai. Boer Burger Belangen - BBB.
Leefbaarheid en toekomstperspectief
"De onvergunbaarheidsdrempel wordt vervangen door anti economische maatregelen. Veehouderijen die zich inschrijven in de generieke reducties zoals 60 procent emissiereductie voor niet-ammoniakemissie arme varkens- of pluimveestallen of 25 procent emissiereductie voor melkveestallen, kunnen een hervergunning voor onbepaalde duur aanvragen zonder individuele passende beoordeling voor wat betreft stikstof.
Wie stelt zich de vraag over leefbaarheid van deze sterk gereduceerde bedrijven. Wie zal de gemaakte investeringen en bijhorende kredieten die op huidige bezettingen toegekend zijn terugbetalen ?
Productierechten die jonge boeren aankochten in het kader van hun toekomstige bedrijfsontwikkeling komen in het gedrang. (vooral voor starters van voor 2017) Om in aanmerking te komen voor startersteun diende men tot 85% van zijn/haar vergunning in te kopen ook al had men de dieren nog niet.
In het decreet voorziet men een afroming vanaf 01/01/2024.
Deze maatregel grijpt rechtstreeks in op de bedrijfsvoering en is in ons ogen onverantwoord. Zie het als een krediet dat met 15 dagen verwittiging opgezegd en geïnd wordt.
Er wordt ook al melding gemaakt van een 2e vrijwillige of afgedwongen afroming van emissierechten in 2026-2028. Een herevaluatie van de rundveesector in 2026 duidt er op dat het huidig beleid niet direct bereidt is om te stoppen en van plan is in aanloop van verkiezingen 2029 terug een stikstofbom te leggen op de overlevende toekomstige landbouw.
Oogkleppen
Het feit dat factoren als de huidige uitstapregeling varkens, de natuurlijke afvloeiing door vergrijzing, de onmogelijkheid van het bekomen van vergunningsverlengingen, niet in rekening gehouden worden laat ons concluderen dat de huidige beleidspartijen blijven rondlopen met oogkleppen op.
Het telkens verleggen van het referentiejaar (nu 2021) wijst er op dat eventuele bekomen verbeteringen terug vergeten worden. Men blijft ook starten met vergelijkpunten in 2000 ipv 1995 waar de situatie veel slechter was.
Blijvende onzekerheid
Hoe zal men in de praktijk omgaan met de individuele passende beoordelingen? Wat met stikstof uit het buitenland? Zullen bedrijven mogelijkheid hebben om stikstofruimte met elkaar uit te wisselen (salderen)? Hoe snel zullen nieuwe technieken erkend geraken ? Welke garanties krijgen bedrijven die investeren in technieken dat ze na 2030 niet opnieuw moeten inkrimpen en/of investeren ?
Te veel vraagtekens en onduidelijkheden om akkoord te gaan, om nog niet te spreken over de blijvende onaanvaardbare discrepantie tussen landbouw en industrie."